En la conferència d'aquesta autora, ens va parlar de "l'àlbum il·lustra: una visita guiada".
Clara Berenguer, va nàixer a Banyeres de Mariola, l'Alcoià en 1983. És llicenciada en Història de l'Art per la Universitat de València. Aquests estudis li descobriren, entre d'altres, les il·lustracions d'Alícia en terra de meravelles de Lola Anglada i li despertaren la curiositat per la il·lustració infantil. L'entusiasme pels llibres il·lustrats l'ha motivada a participar en tot el que estiga relacionat amb les publicacions infantils i la il·lustració des d'un vessant tant acadèmic com d'esbargiment.
S'ha dedicat a estudiar la il·lustració infantil valenciana. A més, va guanyar el Premi Aurora Díaz, per la seua crítica literària de literatura infantil i juvenil.
En la seua conferència ens va recomanar un blog per a recomanar àlbums il·lustrats: Blog llibreria il·lustrada, llibreriaillustrada.wordpress.com
Clara Berenguer és l'autora del llibre Quan xiula l’avi, és el seu primer relat individual, un llibre que naix de la urgència per contar una experiència basada en fets personals entorn de les relacions familiars, la qual cosa sens dubte serà compartida positivament per qualsevol lector.
Al llarg de la conferència, l'autora es va preguntar: "per a què serveix un llibre si no té dibuixos o diàlegs?"
També ens va definir la paraula il·lustrar, de la qual va dir que il·lustrar era donar llum a l'enteniment d'una cosa. Acte d'adornar un llibre amb làmines, gravats, etc. Al·lusions al text.
Una il·lustració és una manifestació particular de l’art que participa del dibuix i no arriba al públic en el seu format original. Passa per un procés editorial per a acabar en la fulla d’un llibre. A més les il·lustracions tenen un component cultural. Errors típics de les il·lustracions: que hi haja una il·lustració potent no serveix de res si no es conjuga bé amb el text.
- Funció comunicativa: per als més menuts, primer contacte món cultural. Text no té tanta importància, significació.
- Funció estètica: els il·lustradors no poden obviar les influències artístiques que han rebut. Condicionats per altres llenguatges artístics. Porta de primer accés a l’art dels més menuts. Comencem a treballar amb ells la sensibilització artística.
- Alfabetització visual: Destresa de veure i formular una opinió estètica. (100 joies de la literatura infantil il·lustrada). Poder fer un judici estètic. A través de les imatges ens enfrontem al món artístic.
A més les diferències entre el llibre il·lustrat i l'àlbum il·lustrat són els següents:
- Llibre il·lustrat: presenta les il·lustracions com un complement del text.
- Àlbums il·lustrats: el text i la imatge col·laboren junts per a establir el significat de la història. Té la mateixa importància el text i la imatge. Altra diferencia: complements formals formen part de la història: portada, tipografia, etc. (Gran recull de mentides il·lustrades, exemple).
Finalment, Clara Berenguer va donar una opinió sobre aquest recurs, i va dir que per a ella els àlbums il·lustrats servien per a tots, i que no estava a favor de la catalogació dels àlbums il·lustrats. També va dir que perquè l'àlbum il·lustrat funcione s'ha de fer una relació precisa entre el text i la imatge.
El clàssic de la il·lustració és on viuen els monstres. La imatge es complementa amb el text. Fases:
- Presentació del personatge.
- Presentació del conflicte.
- Desenvolupament del conflicte.
- Resolució o desenllaç.
Altres exemples: on és el meu barret?
El pelut, àlbums muts/sense text: a molta gent l'espanten perquè necessiten el reforç del text.
Finalment, al termini de la seua conferència ens va contar l'experiència del seu llibre, ja que aquest estava basat en la seua experiència i el va escriure per a desfogar-se per la pèrdua del seu avi.
No hay comentarios:
Publicar un comentario